
Tänk på detta innan du startar en motiverande säljtävling
För många säljare, speciellt den yngre generationen, är säljtävlingarna inget nytt. Det är en vanlig del av verksamheten, vars syfte är att motivera säljarna till att nå ett mål. Det är dock inte alla säljarna som blir motiverade av att behöva stå framför andra och basunera ut hur det går. I många fall kan denna press istället få motsatt effekt.
Känn dina säljare
På samma sätt som det kan finnas olika typer av chefer och ledare, från auktoritära till karismatiska, diplomatiska, tysta och högljudda, så finns det även olika typer av säljare. Det är en god idé att lära känna dig säljare och ta reda på hur de jobbar och va de är för personer. Om din säljare är en sådan person som hellre jobbar självständigt, sätter upp egna mål och inte känner sig motiverade när alla kan se hur det går, gör ett undantag för säljaren eller undvik säljtävlingen helt.
Säljtävling med individuell målsättning
En tävling antyder att det finns vinnare och förlorare, något som i sin tur skapar en viss företagskultur. Det är dock inte alla säljare som älskar ”tävlingar” och att vara tävlingsinriktad betyder inte automatiskt att man är en duktig säljare. En tävling är egentligen inget mer än ett sätt att sätta mål och följa upp hur dessa går. Säljaren som är ”bäst” får en belöning. Det kan dock vara mer värt att sätta personliga mål och belöna alla säljare som lyckas klara av sina egna mål.
När kan en säljtävling vara bra?
Säljare behöver inte nödvändigtvis innebära individer som säljer företagets tjänster eller produkter. En återförsäljare som köper dina produkter och sedan säljer vidare dessa till privatpersoner är på många sätt också en säljare. Om du har flera återförsäljare kan du med fördel skapa en tävling, det är ett enkelt sätt att motivera återförsäljare till att sälja mer av just dina produkter. En sådan tävling har även fördelen att återförsäljarens företag jobbar som ett lag mot ett gemensamt mål, vinnandet av tävlingen mot andra återförsäljare. Skillnaden mellan denna typen av tävling gentemot den traditionella säljtävlingen är stor. Det är som att jämföra ett fotbollslag mot en friidrottare.
Skapa en motiverande säljtävling som är anpassad till säljarna
Som du märker finns det många saker att tänka på när du ska skapa din egna tävling. Det är även bra att komma ihåg syftet med tävlingen, vilket är att öka företagets försäljning och i slutändan även resultatet. Säljarna, oavsett om det handlar om återförsäljare eller duktiga innesäljare, är oftast en nyckelresurs inom företaget som du bör ta hand om väl. Det kan vara värt att skapa en tävling som kombinerar individuella mål med ett övergripande mål, där de individuella målen ger individuella belöningar och det större målet belönar hela gruppen.