Organisera företags kick-off i Stockholm

Planerar du en kick-off i Stockholm? Tips och råd inför eventet

Att skapa en lyckad kick-off i Stockholm kräver ofta sin planering, men idag finns ofta inte tiden och utrymmet för denna planering hos företag. Många bra lokaler blir uppbokade snabbt, och detsamma gäller för cateringfirmor och underhållning. För att göra planeringsarbetet lite enklare kan man ta del av tips inför kick-offen. Man kan även fundera över att hyra in en extern aktör som har lokala kunskaper om platsen för kick-offen. Vill du till exempel boka en kick-off i Stockholm finns det fördelar med att boka ett eventbolag som specialiserar sig på Stockholm och dess omgivningar.  

Att skapa en företags-kick-off i Stockholm

Oavsett var du vill skapa en kick-off för företaget är det viktigt att i första skedet fundera på vad målet och syftet med hela projektet är. Innan du kan börja resten av planeringen behöver du se en målbild framför dig där företaget och de inbjudna ska vara när kick-offen är genomförd. Vill du att alla ska prata om platsen och hur lyckad maten var? Eller ska kick-offen fokusera mer på arbetet som finns framför er och ha en seriösare framtoning? Vad ska de anställda prata om när kick-offen är slut? Ska de vara entusiasmerade inför det kommande arbetet? 

Planera en kick-off i Stockholm

När du bestämt vad temat för kick-offen är kan du börja fundera på lokaler eller platser att genomföra eventet på. Ska det vara en företags-kick-off i Stockholms innerstad i form av en konferens på ett hotell så kan du börja leta bland konferenshotellen. Vill du istället skapa entusiasm och en wow-känsla bland de anställda med en udda lokal? Ett tips i ett sånt sammanhang kan vara att kontakta ett eventbolag för kreativa råd angående lokaler och platser. Tänk på att vara ute i god tid med bokning av lokaler, eftersom det snabbt kan bli fullbokat på bra ställen. Överväg även att ha alternativa datum som skulle fungera. I övrigt kan du fundera på

  • Om lokalerna speglar företagets profil och ambitioner?
  • Hur resor och kommunikationer till och från lokalen ska ske?
  • Vad för budget ni har inför eventet?

Bör man hyra in ett eventbolag inför kick-offen?

Bör man hyra in ett lokalt företag som jobbar med events och som vet hur man genomför en lyckad kick-off i Stockholm? Här får man väga för- och nackdelar mot varandra. Självklart tar ett eventbolag även betalt för sina tjänster, men något man ofta inte tänker på är att det kan bli billigare i längden att boka hela eventet genom ett bolag istället för att hitta många olika leverantörer själv. Ett tips för företags-kick-off i Stockholm är att eventbolag med helhetskoncept ofta erbjuder paketpris där det finns rabatter inbakade i priset, och de har ofta bra kontakter med lokaler, cateringfirmor och andra aktörer, vilket gör att man kan få ned priserna ytterligare. Dessutom finns det en poäng i att ha en aktör som styr hela skutan när det är dags för eventet, eftersom det då finns någon som har helhetskoll och som är van vid att hantera event av olika storlekar. 

Sammanfattning

För att er företags-kick-off i Stockholm ska bli lyckad är det inte bara viktigt med lokalen, det är även viktigt att alla andra delar fungerar, såsom mat, underhållning och teknik. Planerar du eventet väl själv kan du säkerligen genomföra det på ett lyckat sätt, men känner du att du inte riktigt har koll på planeringen och eventet blir stort finns det vissa fördelar i att ta in ett eventbolag för att kick-offen ska bli lyckad.