ledarskapskonsult | Artikehubben

Några råd på vägen när du letar efter en duktig ledarskapskonsult för din organisation

Känner du ett behov av ett lyft? Något som kan göra att vardagen fungerar smidigare för chefer och medarbetare? Det kan tänkas att det har blivit dags för en kompetenshöjning. Låt oss börja med en historisk tillbakablick för att få lite kontext. Man kan konstatera att det har flutit en del vatten under broarna sedan 1900-talets början. Det var då de första större teorierna kring ett gott ledarskap formulerades. På den här tiden var man rätt mycket inne på att vissa (män!) var födda till att leda genom kriser. De skulle själva ta sin plats helt naturligt.

En naturlig ledare

Den lista som togs fram av forskaren R.M Stoghill 1974 känns kanske lite mera modern? Egenskaper som bland andra 1. ett driv för att ta ansvar 2. originella lösningar på problemen, 3. självförtroende och 4. Stresstålighet, klingar bekant. Detta fick han fram genom att gå igenom en metaanalys med studier från 1948 och framåt. Idag är situationen en annan. Du har mycket att välja mellan när du ska köpa utbildningar och kurser. Men istället för att se bakåt, bör du se inåt. Så innan du kontaktar en ledarskapskonsult i exempelvis Göteborg bör du istället fokusera på följande:

  • Vilka mål har vi? Vartåt är vi på väg? Att formulera vad ni vill uppnå på kort och lång sikt är ett mycket viktigt första steg. Vilket är syftet med utbildningen?
  • Gör en intern kartläggning. Vilka kompetenser finns redan? Vilka saknas?
  • Finns det redan avtal med upphandlade leverantörer på din arbetsplats? Kolla med HR-avdelningen eller andra chefer och ledare.
  • Vad får det kosta? Det är rimligt att ha en budget naturligtvis, samtidigt kan det också kosta att inte göra något alls.
  • När har vi tid? När har din ledarskapskonsult tid? Framförhållning är A och O.
  • Bjud in ett par leverantörer att presentera sig och sina lösningar. Kolla alltid referenser och hör dig för bland kollegor och bekanta så du inte går på en nit.

Ett före och ett efter

De flesta som varit ute i arbetslivet ett tag har gått en kurs eller två. Tänk efter, vad betydde utbildningarna för dig? För organisationen? Att samla berörda, exempelvis ledningsgruppen och gå igenom vad tidigare kompetenshöjning har gett, är en bra start. Olika erfarenheter kan ge viktig input inför er beställning av en ny satsning. Om ni kan formulera era upplevelser och lista för- och nackdelar, är en stor del av jobbet redan gjort. Att dra ut tidslinjen och tänka i termer av före – under – efter brukar vara en nyttig övning. Sätt in kursen i ett större sammanhang. Actea är en ledarskapskonsult bland annat i Stockholm med lång erfarenhet. Prata med dem om hur du får ut mesta möjliga.