Hur man utvecklar en content marketing-strategi

Content marketing har funnits i alla tider men idag är det viktigare än någonsin. Det gäller att skapa en långsiktig och hållbar strategi för sin content marketing. Man måste ha kunskap och verktyg för att skapa strategin men tänk också på att den ska vara mätbar så att den går att utvärdera och anpassa under tiden.

Kunden i centrum

Strategins viktigaste mål att att försöka svara på folks sökningar. Lär känna din läsare och ha alltid honom eller henne framför dig när du arbetar med content. En kund idag vill känna sig trygg och få lösningar presenterade till sig direkt. De är överrösta med information och därför är det viktigt att leverera ett content som ger kunden ett mervärde och löser problemen, inte bara fina ord och fina bilder.

Vad är vanliga sökningar, vilka nyckelord använts? Hur kan man få kunden nöjd och avsluta ett köp eller en läsning? Hur kan man öka antalet besökare eller få en bättre varumärkeskännedom? Vilka plattformar används? Det finns en mängd olika digitala kanaler, till exempel bloggar, landningssidor, olika sociala medier, annonser och email. Allt fler sökningar görs på mobila enheter och därför är det viktigt att ditt content anpassas efter detta.

Var också noga med att beskriva dina fördelar, dina USP:er. Studera konkurrenterna för att se hur de lägger upp sin plan. Kan du göra något bättre och hitta fördelar och svar som de inte svarar på?

Innehållet i texten

När du har hittat din målgrupp gäller det att lära känna denna grupp noga. Vad intresserar dem och hur kan man ge dem svar på ett enkelt och effektivt sätt. Det är viktigt att hitta en ansats, en tonalitet, i texten som är anpassad efter målgruppen. Både besökare och sökmotorer vill ha ett innehåll med hög kvalité. Det är viktigt att skriva relevant och intressant.

Ta gärna hjälp av journalister eller skribenter. De kan hjälpa till att skriva ett content som sedan kan paketeras om och användas i flera olika kanaler i olika versioner. Låt detta arbete ta tid. Det är ett viktigt arbete för content marketing-strategin. Det är alltid bra om flera personer arbetar med texterna och korrekturläser och faktagranskar dem. Storytellning har visats sig vara ett effektivt sätt att förmedla ett budskap.

Arbete i utveckling

När content-strategin är på plats så glöm inte bort att analysera den och följa upp arbetet. Se vilket innehåll som gav mest gensvar och lär er från detta i det fortsatta arbetet. Content tar inte slut, det måste hela tiden uppdateras och skapas nytt.