studerar med digitala läromedel

Har du upptäckt fördelarna med att kombinera tryckta och digitala läromedel i skolan?

Som lärare ansvarar man inte bara för att ge sina elever en adekvat utbildning, man måste även se till att följa läroplanen, tillhandahålla bra skolböcker och hålla uppsikt så att alla elever hänger med på lektionerna. För att kunna planera undervisningen efter barnens individuella förutsättningar och behov gäller det att göra kloka val när man införskaffar nytt utbildningsmaterial. De digitala alternativen blir allt fler och idag finns det både onlineböcker, webbaserade övningsverktyg och heldigitala läroplattformar att använda sig av. De flesta kommer också med ett kompletterande lärarstöd som underlättar planeringsarbetet och förbättrar möjligheterna till elevanpassning. Oftast går de nätbaserade programmen även utmärkt att kombinera med tryckta läroböcker för att skapa en mer dynamisk och inspirerande läromiljö.

Att mixa tryckta och digitala läromedel i undervisningen är ett uppskattat koncept som har visat sig vara gynnsamt både för elever och lärare. Några populära program som redan används flitigt i svenska skolor är Bingel, Övningsmästaren och dyslexihjälpmedlet LexiaProvia. Det sistnämnda utvecklades i samarbete med professionella logopeder redan i slutet av 1990-talet och har hjälpt tusentals elever att knäcka läskoden under de senaste decennierna. Bingel är ett spelinspirerat verktyg för färdighetsträning som riktar sig till elever i förskoleklassen, låg- och mellanstadiet. Här finns årskursanpassade övningar i alla basämnen och några till. Samtliga är självrättande och följer progressionen i förlagets tryckta och digitala läromedel i engelska, svenska, matematik, historia, geografi och NO. Via systemets tydliga lärarvy kan pedagogen både planera lektioner, individanpassa uppgifter och hålla koll på klassens resultat. Övningsmästaren är en öppen onlineportal där elever i alla åldrar kan träna fritt både på språk och matematik.

Nyligen fick denna kunskapsutvecklande familj även tillökning i form av Kampus – en heldigital nätplattform som vänder sig till elever i högstadiet och gymnasiet. Än så länge är Kampus primärt fokuserat på språk och ett flertal digitala läromedel i engelska, franska och spanska är redan kopplade till systemet, däribland ”Awesome 7-9”, ”Chez nous 7-9” och ”Qué bien! 7-9”. Men läromedelsserierna ”Matte Direkt” och ”Prio matematik” är på gång, precis som titeln ”Räkna med kod”. En ämnessvit som redan har lanserats är NO Direkt-serien för årskurs 7-9, samt titeln ”Ledarskap och organisation” för gymnasiet. Ett digitalt läromedel i svenska som också finns tillgängligt i Kampus är ”Spegla språket 7”. Versionerna för årskurs 8 och 9 kommer under hösten. Samtidigt släpps även ”Pejlo svenska 9”, ”Chez nous 1”, ”Qué bien! 9” och en rad andra titlar – så håll utkik!

Utöver de integrerbara läromedlen inkluderar Kampus även en omfattande lärarhandledning, ett planeringsverktyg och möjlighet att addera eget utbildningsmaterial. Som lärare har man därmed stor frihet att utforma undervisningen enligt sina egna preferenser och anpassa innehållet efter elevernas behov och förutsättningar. Precis som sina syskon kan Kampus även kombineras med klassiska läroböcker. Grundinformationen är densamma oavsett vilket man väljer. Det som skiljer ett digitalt läromedel i svenska från dess analoga motsvarighet är att det oftast innehåller inlästa ljudfiler, interaktiva övningsuppgifter, anpassningsbara vyer, anteckningsmöjligheter och en läraröversikt. En av de främsta fördelarna med digitala läromedel är också att de kan användas direkt online, vilket innebär att eleverna kan träna var de än befinner sig, samtidigt som läraren kan följa klassens framsteg i realtid. Att kombinera tryckt och digitalt material är dock ett ypperligt alternativ för den som kanske föredrar att läsa i en pappersbok men vill göra övningarna på sin dator eller surfplatta.