lära sig digitalt med Bingel-programmet | Artikelhubben

Enklare lektioner och roligare läxor – prova interaktiv färdighetsträning via Bingel.se elev

Alla barn är olika och har sina egna sätt att ta in information. Vissa absorberar kunskap som små svampar, medan andra behöver mer tid på sig för att lära. Att anpassa lektionerna så att alla elever får likvärdiga möjligheter att hänga med i undervisningen är därför en utmaning som de flesta lärare tampas med. Men den digitala omdaningen i skolan har introducerat många fräscha lösningar på problemet. En av dem är Bingel – ett interaktivt övningsverktyg som utvecklats speciellt för barn i grundskoleåldern. Systemet erbjuder rolig, inspirerande och individuellt anpassningsbar färdighetsträning i de flesta ämnen och ger läraren god översikt över klassens kunskapskurva. Övningarna i Bingel är dessutom direkt kopplade till specifika kapitel i utgivarens basläromedel, vilket ger både elever och lärare ett bra sammanhang och gör det enklare att följa läroplanen.

Om man är intresserad av att beställa bingel till elev och lärare på sin skola är det enklast att göra detta via utbildningsförlagets hemsida. Där finner man även mer information om hur man sedan kan skapa bingel för elev via lärarvyn i systemet. Man behöver inte köpa individuella licenser. Det är skolan, alternativt kommunen, som står för uppstarten av huvudkontot. Licensen betalas sedan årsvis och innefattar användarkonton för alla behöriga lärare och elever. Om den aktuella skolan redan har registrerat ett abonnemang behöver man endast kontakta den ansvarige administratören för att få tillgång till programmet.

Systemet ter sig lite olika beroende på om man loggar in på Bingel.se som elev eller lärare. Barnen möts av varsin liten avatar som tar dem med på upptäcktsfärd i en animerad övärld. Varje årskurs har en egen Bingelö fylld med övningar inom allt från matematik, svenska och engelska till SFI, NO och geografi. Därutöver finns en sektion med kluriga räkneutmaningar och praktiska repetitionsövningar i matematik som kan vara bra att köra igenom vid höstterminens start. Elever i årskurs 3 och 6 har även möjlighet att träna inför de nationella proven i samma ämne. I Extra Bingel kan barnen ta del av mer allmänbildande träning och spela små spel. Lärarvyn har i sin tur ett rent och lättnavigerat upplägg som ger en tydlig överblick och gör det enkelt att administrera klassinformation. Här kan man skapa bingel för elev, planera läxor och lektionsinnehåll, bevaka resultat, individanpassa uppgiftspaket, skicka feedback och mycket mer.

Att låta barnen träna upp sina färdigheter via Bingel.se elev är ett utmärkt sätt att berika undervisningen och ge varje individ chans att utvecklas på sina egna villkor. De interaktiva övningarna är både adaptiva och självrättande, vilket innebär att svårighetsgraden hela tiden justeras beroende på hur eleven presterar, samtidigt som den lilla ledsagaren ger omedelbar återkoppling och uppmuntrar barnet att fortsätta. En väl avklarad uppgift brukar också belönas med så kallade pingping som eleven kan använda för att införskaffa accessoarer och annat skoj till sin avatar. Systemet är helt webbaserat och kräver varken nedladdning eller installation. Barnet kan logga in från vilken internetuppkopplad dator eller surfplatta som helst och träna både på hemmaplan och under lektionerna. Allt som behövs är ett lösenord. Detta erhålls av läraren som enkelt fixar konton till hela klassen direkt i programmet. Men för att klassföreståndaren själv ska kunna logga in och beställa bingel till elev måste skolan först se till att ordna en licens.