Du söker en bok om GDPR

Du söker en bok om GDPR, ekonomistyrning eller andra läromedel för högskolan? Läs mera här.

Som lärare är det viktigt att ha en pålitlig leverantör och partner som stödjer och underlättar undervisningen. Bra kurslitteratur ska vara inspirerande, pedagogisk och uppdaterad. Den första svenska boken om dataskyddsförordningen är ett aktuellt exempel som svarar mot ett stort behov. Andra titlar gäller marknadsföring, kommunikation och hållbart företagande. Ta en stund för att bläddra igenom katalogen med läromedel för högskolan.

Att vara först på bollen

En omfattande och seriös omvärldsbevakning betyder mycket för kvaliteten på bokutgivningen. Ibland kan det vara helt avgörande att ligga steget före, eftersom produktionen tar tid. Det är viktigt att hitta rätt experter som också har möjlighet i sitt schema att författa texterna. GDPR, dataskyddsförordningen ett tydligt exempel på detta. Andra aktuella läromedel för högskolans studenter gäller ämnet företagsekonomi. Nu med mera om tjänsteföretag, som har andra förutsättningar än de som producerar och säljer varor. Delar om employer branding och företagskultur är andra inslag som gör boken Företagsekonomi – i praktik och princip mer komplett. Nu täcks de viktiga delarna som bland annat organisation, ekonomistyrning och redovisning.

Prova om du gillar

Om du vill kan du beställa som lärare, kopior av högskolans läromedel, för att bekanta dig med dem. Den som undervisar i ämnet kan skaffa ett exemplar gratis genom ett enkelt formulär på olika hemsidor. Kanske har du och din skola behov av mer kunskap om exempelvis hållbarhetsredovisning? Nu finns en ny omarbetad upplaga av boken som ger bra översikt över SRI-området och forskningsfältet, på svenska. Den kommer att bli ett uppskattat läromedel för högskolestudenter från hösten 2018, med ny struktur och skriven av några av landets mest kunniga inom området. Boken Hållbara investeringar passar i kurser om kapitalmarknaden och aktieplaceringar, såväl som allmänt hållna utbildningar om företagens ansvar för hållbarheten.

Om medielandskapet

Medierna och etiken är en annan intressant titel i aktuell katalog. Boken vill hjälpa till att förnya diskussionen kring detta i dagens mediesamhälle. Om hur vår vardag påverkas av såväl ansvariga som oansvariga utgivare. En besläktad bok är Skriva för att övertyga, med checklistor och mallar för kommunikationsplaner och tips för text i sociala medier med mera. Argumentation, disposition, målgruppsmodeller och läsbarhet är andra nyttiga inslag. Inom ämnet marknadsföring en uppskattad bok i tredje upplagan med mer om digitalt konsumentbeteende, nya synsätt på vilken marknadsmix som bör väljas i olika situationer och om strategier kring varumärken och deras betydelse för de ekonomiska resultaten.

Projektledning och ledarskap

Ett ämne som är intressant både inom näringslivet och under utbildningen är Agil projektledning. I den tredje upplagan presenteras fler detaljer och praktiska verktyg för att visa hur en organisation kan effektiviseras genom metoden. En annan syn på förändring och vad den gör för slutresultatet gås igenom på ett handgripligt sätt. Övningsboken följer samma struktur som huvudboken och kan användas av såväl studerande som yrkesverksamma.