
Därför är sökmotoroptimering en bättre marknadsföringsmetod
Att optimera en hemsida för sökmotorerna låter inte som det sexigaste sättet att marknadsföra ett företag. Faktum är att det inte låter som marknadsföring alls. Det är dock en av de bättre sätten att marknadsföra sin verksamhet, inte minst på grund av mätbarheten och precisionen.
Hur mäter man marknadsföring?
Marknadsföring handlar om de aktiviteter och åtgärder som ett företag utför för att locka till sig potentiella kunder. Marknadsföringen kan även användas för att skapa ett starkare varumärke. Företag som marknadsför sina tjänster eller produkter behöver ha koll på vilka kunderna är och inte minst hur de kan nå sin målgrupp på bästa sätt.
Radioreklam, tidningsreklam och TV-reklam
Traditionella aktiviteter inkluderar annonser på radio, TV och tidningar. Dessa ska visa upp både företagen och en eller två produkter/tjänster. Det är dock svårt att vända sig till exakt rätt personer och de är inte heller sannolikt att de är intresserade av just dina tjänster eller produkter när de väl ser annonsen eller hör reklamen på radio.
Det är även svårt att mäta exakt hur många som faktiskt såg reklamen och därefter beslöt sig för att undersöka eller köpa företagets produkter/tjänster.
Detta för oss till sökmotoroptimering. Denna aktivitet går ut på att skapa en hemsida som gör det lättare för Google att ranka på rätt sätt. Detta gör det möjligt för alla personer som faktiskt är intresserade av just dina produkter/tjänster att hitta dessa. Dessutom är det enklare att mäta exakt var besökarna kom från och hur länge de stannade kvar på hemsidan. Det finns även flera smarta sätt att använda sökmotoroptimering som traditionell marknadsföring inte riktigt lämpar sig för.
Låt oss ta ett exempel
Säg att ett företag säljer spadar i butik och på nätet. De har annonser på en tidning för lantbrukare och även TV-reklam. Det går ganska bra för företaget, de har dock ingen större koll på hur effektiv marknadsföringen verkligen är. De vänder sig till ett företag som erbjuder sökmotoroptimering i Stockholm och detta företag optimerar deras hemsida för specifika nyckelord, exempelvis bästa spaden för trädgårdsarbete och billiga spadar. Sakta men säkert börjar fler att hitta in till företagets hemsida. Genom sökmotoroptimering i Stockholm har de lyckats hitta ut till fler intresserade personer. Det är även tydligt vilka nyckelord som är de mest effektiva och eftersökta.
Spadföretaget märker snabbt att deras kunder är uppdelade i två grupper, lantbrukare och privatpersoner som gillar trädgårdsarbete. De utarbetar därmed speciella erbjudanden för att locka till sig fler av dessa specifika målgrupper
Oavsett om du vänder dig till ett företag som erbjuder sökmotoroptimering i Göteborg eller annan stad kan du räkna med att dessa tjänster kan öka lönsamheten. Det finns många SEO-företag runt om i landet som du kan vända dig till. Dessa företag tar ett stort ansvar när det kommer till att leverera resultat, inte minst eftersom SEO är ett mycket mätbart sätt att marknadsföra sin verksamhet. Till skillnad från en marknadsföringskampanj så blir SEO-arbetet hela tiden bättre. Är du intresserad av dessa tjänster kan du vända dig till ett företag som erbjuder sökmotoroptimering i Göteborg, Stockholm eller annan ort nära dig.